Jaha och nu då?

juli 13, 2014

Valmöjligheter

Filed under: historia,minnesarkivet,Personligt,Sånt som gör mig glad — allmycke @ 12:35 f m

 

Under middagen ”Hemma i byn” blev det tal om vindkraftverken på ett närbeläget lågfjäll som vi alla kan se från olika utsiktspunkter.

Choices

Till att börja med ville jag inte ge mig in i en meningslös diskussion – tills en person vid bordet började beklaga sig över hur hon var tvungen att avskärma sig från att se vindkraftverken därför att ”Det ser ju inte ut som det alltid har gjort.”

Jag frågade henne om hon hellre hade haft ett kärnkraftverk på samma avstånd från sitt sommarparadis…

Efter det böljade konversationen in på sånt som hälsosam mat, vårt koloxidavtryck och varför så många människor är allergiska till olika livsmedel (lactos och gluten, bara för att nämna två).

Jag tycker absolut inte att vindkraftverken är vackra eller att de tillför vyn nånting – men de är mycket bättre än ett kärnkraftverk som kunde föröda delar eller hela vårt land för all framtid. Ja, vi måste göra olika val hela tiden – men i mitt sinne är en del av dem så enkla i jämförelse med andra. Till exempel att välja vindkraft före kärnkraft (eller kolkraft!!!), lokalt producerad mat (renkött, mandelpotatis), hemgjord muesli, såpa istället för Ajax, make-up som inte är testad på djur (i det ingår hårvårdsprodukter), ekologiskt odlat vin…

Bathtime

På många sätt tror jag att de människor som tog sitt varannan vecka bad i det här badkaret (pappa först, sedan äldste sonen, sedan…) levde ett avsevärt lyckligare liv. Färre val – det fanns bara ett sätt att skicka ett brev, du kunde antingen gå, rida eller åka hästskjuts, det mesta du åt kom från den egna gården/täppan…

Hur var det med kvinnorna? Från vad jag har hört från min egen familj, var deras situation inte något som vi kan avundas. Att  vara en av de sista i badkaret kan inte ha varit speciellt trevligt. Jag tror att de här badkaren bara användes bland ”bättre folk” – och jag är helt säker på att mina far- och morföräldrar såg till att hela familjen var rena även om det så skulle ske i ett litet kar. Jag måste fråga pappa och min moster om det!

Tänk hur associationerna kan vandra i alla riktningar – bara från ett ganska oskyldigt snack över grillade revben, sallad och potatis!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

