Jaha och nu då?

november 8, 2013

Av en händelse…

Filed under: Sånt som gör mig rosenrasande,Viktiga saker — allmycke @ 8:17 e m

…har jag nu ”upptäckt” Tomas Ledin.

Duh, säger någon – ”var har DU varit det senaste halvseklet?”

Ja, 18 av de åren – när han började som musiker – befann jag mig på andra sidan av Atlanten. Dessutom brukar jag oftast bara slölyssna på musik eftersom det inte är mitt största intresse. Visst, jag har känt till honom men aldrig tagit mig tid att verkligen lyssna till hans musik. Idag, när jag skulle köra hem min nya (begagnade) bil behövde jag musik. P3 och P4 tröttnar jag på ganska snabbt och P1 brukar kunna engagera mig så att jag nästan tappar koncentrationen. På macken hittade jag den här:

tomasledin_hogakusten

Lysande! Jag hann lyssna igenom hela CD:n två gånger – på ganska hög volym dessutom.

Hela CD:n är en hyllning till hans rötter vid Höga Kusten, till hans farfar som gick med i tåget mot Lunde 1931 då 5 personer sköts av tillkallad militär. Flera av texterna handlar om att fiska – meta, sätta saxar och att ro ekan. Ingen kan tvivla över hur han känner för sin hembygd eller generationerna som kom före honom. Faktiskt de första texterna jag har hört på länge som har ett tydligt politiskt budskap om än inte klart uttalade.

Det finns där i tonen och valet av ord ”…min farfar gick i tåget i skjorta och kostym/hela bygden var på fötter/ det var  en särdeles mäktig syn/för drägligare villkor/skulle man nu strejka för sin rätt…”  

Ännu en artist som jag kan lägga till på listan av mina favoriter och den här kommer att snurra ofta här hemma!

2 kommentarer »

  1. Ska genast lyssna!

    Kommentar av Syrran — november 9, 2013 @ 9:24 f m | Svara

    • Gör det – den är fantastiskt bra!

      Kommentar av allmycke — november 9, 2013 @ 5:03 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

