Jaha och nu då?

november 4, 2013

Apropå…

Filed under: Allmänt — allmycke @ 7:19 e m

…släktforskningens stora popularitet:

Ooops

 

Har jag rätt när jag säger att många familjemyter har blivit begravda sedan många arkiv har digitaliserats? Vår familj trodde också att det fanns valloner långt bak i släktträden – istället visade det sig att släkten kunde följas  ända tillbaka till svedjefinnar som kom till Säfsen på 1600-talet.

Jag fick i alla fall ett gott skratt åt kvinnan som härleder sin förkärlek för viss klädsel och utsmyckning till inbillade förfäder 400  år tillbaka i tiden…

7 kommentarer »

  1. Jag kan inte låta bli att kommentera myten om vår vallonsläkt. Det märkligaste är inte att det tycks saknas valloner så långt vi kunnat se, utan det fakttum att tio led bakåt i mormors släkt fanns en tysk bergsman verksam vid Kopparberget och i Ljusnarsberg. Minnet av denne bergsman tycks ha hållits vid liv genom alla släktled. Vi får nog ha överseende med att han blev vallon med tiden!
    Visst kan man le åt den som tror att förkärlek för silversmide gått i arv i 400 år. Det hindrar inte att jag många gånger undrat över vad vi bär med oss från vår skogsfinska historia. Ibland tycker jag mig se en del samband. Vår släkt bodde på samma torp, från 1600-tal till 1900-tal, nog satte det spår. Göran Greider tvekar t. ex. inte i sin bok att karakterisera Dan Andersson som en gränsmänniska med djupa kulturella konflikter på grund av sitt skogsfinska arv.

    Kommentar av P-G — november 5, 2013 @ 5:08 e m | Svara

  2. På tal om vårt ursprung så har jag en liten intressant sak att berätta. Har precis läst ut en bok som heter Samisk Shamanism av Jörgen I Eriksson. Han beskriver och jämför bland annat Nåjdens sätt att arbeta med ”kloka” gummor och ”gubbar” (trollkunniga) bland svedjefinnarna. Kul då har vi det från två håll, spännande va?

    Kommentar av Syrran — november 5, 2013 @ 5:47 e m | Svara

    • Om skogsfinnarna sas det att de glömde allt utom vidskepelsen efter några generationer i Sverige. Trollkunniga fanns ju omkring mig när jag växte upp, men inte visste jag var den hade sitt ursprung. Jag har under senare år djupt beklagat att jag inte lärde mig konsterna när jag hade möjlighet, men på den tiden kände jag mig ”upplyst” och saknade tillräcklig ödmjukhet. Nu vet jag att de byggde på kunskaper och erfarenheter som ännu saknar vetenskapliga förklaringar. Redan Dan Andersson skrev en novell med titeln ”Det kallas vidskepelse”. Intressant att höra att den samiska shamanismen är släkt med skogsfinnarnas sätt att behandla människor och djur!

      Kommentar av P-G — november 5, 2013 @ 8:17 e m | Svara

  3. P-G, Jag håller med dig – visst kan man fundera en del över vad vi faktiskt får med oss genom släktleden. När jag såg den här rutan tänkte jag i första hand på program som ”Vem tror du…” och den amerikanska förlagan. Ibland kan jag tycka att de drar lite väl långa växlar på att en mormorsfarmorsmormorsmor har samma hårfärg eller att någon i Xte led var vaudevilleartist.
    Syrran – vi har faktiskt finskt påbrå även på morfars sida…

    Kommentar av allmycke — november 5, 2013 @ 6:17 e m | Svara

    • Jag håller förstås helt med dig om att de drar för långa växlar på tvivelaktiga samband. För det mesta skall ju allt underordnas programidén. För oss var Björn Skifs sökande efter sina skogsfinska rötter en besvikelse. Vi tyckte att viktiga bakgrundsfakta slarvades bort!

      Kommentar av P-G — november 5, 2013 @ 8:24 e m | Svara

      • Joo, jag blev också besviken på hur allting vinklades i programmet om Skifs.

        Kommentar av allmycke — november 6, 2013 @ 8:58 f m

  4. Får nog sluta kalla mig för svensk 😉 Vad är en svensk? Håller med er om programmet om Björn Skifs, blev ett litet jasså! Ja tänk P-G om du då hade känt till det du vet idag, spännande tanke.

    Kommentar av Syrran — november 6, 2013 @ 10:49 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

