Jaha och nu då?

juli 17, 2013

Skifsen

Filed under: historia,Semesterbilder — allmycke @ 4:24 e m

Ett av de ställen som befolkades av svedjefinnar på tidigt 1600-tal – Skifsen. Eller skogsfinnar som de egentligen ska kallas. Svedjerågen var en av deras mest värdefulla tillgångar. Den gav under gynnsamma förhållanden flerfaldigt utsädet. Jag har hört allt från 35 gånger utsädet till 100, men jag överlåter till någon auktoritet på området (P-G till exempel) att klargöra det.

SvedjerågDet sägs att skogsfinnarna bara behövde en yxa och en näve utsäde för att kunna starta ett nybygge…

Motti and porkSedan fick vi tillfälle att äta Motti och stekt fläsk. Motti består av skrädmjöl (från råg) som blandats med kokande vatten och sedan dränks i flott från fläsket. Serverat med lingonsylt är det riktigt gott – men det finns nog inte med på matsedeln för någon bantningskur…

Fortfarande ingen röst att prata om – men gårdagens vitlöksmackor har i alla fall haft det goda med sig att jag inte längre hostar som en säl.

5 kommentarer »

  1. Fina bilder som vanligt och intressant text. Motti har jag aldrig hört talas om men kalorimässigt måste det ligga i samma nivå som en kolbulle gjort på riktigt amerika fläsk… // Maria

    Kommentar av mariayarri — juli 17, 2013 @ 5:45 e m | Svara

  2. Jag vill verkligen inte utnämna mig till expert på den skogsfinska kulturen, men upp till 100-falt tillbaka på utsädet var faktiskt möjligt. En av förklaringarna är att varje rågkorn gav upphov till en buske på upp till 40 ax (syns på bilden). För att få de största skördarna måste svedjan dessutom ha hög skogsbonitet (produktiv mark) och sedan gynnsamma förhållanden vad gäller vatten och värme.

    Kommentar av P-G — juli 17, 2013 @ 6:06 e m | Svara

  3. P-G. Jag vågade inte använda mig av uppgiften att de kunde få 100-falt på utsädet innan jag fick det bekräftat från någon vars minne är bättre än mitt.
    Maria – Den portion jag åt var mer än nog att jag skulle känna mig mätt i flera timmar. Gott var det!

    Kommentar av allmycke — juli 17, 2013 @ 6:34 e m | Svara

  4. Ja vilken resa, vi gjort! Tackar alla som var med!

    Kommentar av Syrran — juli 18, 2013 @ 1:35 e m | Svara

  5. En fantastisk upplevelse att vid 85-års ålder tillsammans med sina egna barn besöka den plats där mina förfäder ( i rakt nedstigande led) grundade en by på tidigt 1600-tal!

    Kommentar av Sten Pettersson — juli 18, 2013 @ 2:52 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

