Jaha och nu då?

juni 26, 2013

Ängsull

Filed under: Allmänt,Natur — allmycke @ 5:20 e m

Jag kan inte minnas att jag har sett så här mycket ängsull något år tidigare – eller så är det bara mitt minne som är dåligt.

Arctic Cotton IIMamma berättade i alla fall att när hon var liten fylldes kuddarna med ängsull och att stoppningen nästan räckte till nästa sommar.

Arctic CottonDet var säkerligen mer hälsosamt än nutidens kuddar fyllda med skumgummi eller andra ”skumma” material.

 

 

5 kommentarer »

  1. Lustigt. På min väg från Kiruna i dag gjorde jag samma reflexion. Det var väldigt mycket ängsull i närheten av Jokkmokk.

    Kommentar av GG — juni 26, 2013 @ 7:16 e m | Svara

  2. Ängsull är sommar för mig … // Maria

    Kommentar av mariayarri — juni 26, 2013 @ 7:17 e m | Svara

  3. Maria – för mig är ängsullen, liksom mjölkörten, mer en föraning om att hösten kommer… Allting tycks vara så tidigt i år – jag såg mjölkört med knoppar på ett vindstilla ställe idag… DET gillar jag inte!
    GG- skönt att höra att jag inte är ensam. Minsta lilla ”surhål” är fyllt med ängsull och jag har sett hela myrar fyllda med vita bollar. Jag KAN bara inte ha så dåligt minne, att jag inte minns tidigare år när det har sett ut på samma sätt. Frånsett det tycker jag att det är väl så tidigt för ängsullen att stå i ”full blom”… Vi har ju knappt hunnit ha försommar, för Guds skull!

    Kommentar av allmycke — juni 26, 2013 @ 8:04 e m | Svara

  4. ängsullen är sååå fin – har hittills inte fotat årets… å snart är d väl försent :/

    Kommentar av ulrika — juni 27, 2013 @ 5:29 e m | Svara

  5. Ulrika – Tycker också att den är fin – men visst är det lite väl tidigt för den att ha kommit till det här stadiet??? Liksom att mjölkörten redan har knoppar… Den vill jag inte se i blomning än på 3-4 veckor!

    Kommentar av allmycke — juni 27, 2013 @ 9:38 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

