Jaha och nu då?

maj 3, 2013

Sånt här…

Filed under: Vävning — allmycke @ 9:46 e m

… brukar kallas ”förspilld kvinnokraft” av dem som inte förstår sig på saker och ting…

Special rug II… för mig är det bästa tänkbara sättet att reda ut alla tankar – utan att göra våld på omgivningen.

Special rugResultatet blir ganska bra, tror jag – men det tar tid att väva en sån här matta. Eftersom allting är inplock måste man komma ihåg att inte trampa om varje gång man har lagt in en trasa – det ska finnas ett helt inslag innan man trampar om. Du som inte vet något om vävning – jag lovar att jag inte ska gå in i mer detalj än så…

 

 

6 kommentarer »

  1. Dessvärre var det kvinnor som använde yttrycket ”förspilld kvinnokraft”. Man hade utan att tänka accepterat den rådande meningen att kvinnors konsthantverk var mindre värt än männens.

    Kommentar av GG — maj 5, 2013 @ 9:04 e m | Svara

  2. allt som kan göra ngn glad/lycklig/ inge en positiv känsla kan väl aldrig vara förspilld kraft?!? känslan av trasmattor är… fantastisk kort sagt *lite avis på dom som kan väva – överväger att lära mig det*

    Kommentar av ulrika — maj 7, 2013 @ 9:45 f m | Svara

  3. Jag hade vävt EN matta någon gång i ungdomen men sedan lärde jag mig alla moment med hjälp av Stora Vävboken (och lite goda råd från min f.d. svärmor).
    Jag håller med det är INTE förspilld kvinnokraft att väva eller göra annat som gör en/någon glad och tillfreds – men visst är det förunderligt hur sådana uttryck kommer upp i ens minne?

    Kommentar av allmycke — maj 7, 2013 @ 10:28 f m | Svara

  4. jodå – men d är ju dessvärre allmänt använt uttryck över broderat/vävt/stickat/virkat osv… vad som fascinerar mig är att kvinnor hann sånt förr i tiden – innan tvättmaskin – elström – diskmaskin – osv… fast d kanske fanns färre tidstjuvar på den tiden 😉

    Kommentar av ulrika — maj 7, 2013 @ 6:11 e m | Svara

  5. Snyggt

    Kommentar av Ellinor — maj 8, 2013 @ 7:58 f m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

