Jaha och nu då?

februari 4, 2013

Allting har en förklaring

Filed under: minnesarkivet,Viktiga saker — allmycke @ 10:16 e m

Jag har alltid tyckt att det här klassiska porträttet av mormor och morfar fick dem att se ut som klippdockor…

Grandma and Grandpa

…men jag vågade aldrig säga det. När mamma dog, tog jag hand om hennes album och i ett av dem hittade jag den här bilden.

IMG_0001

Det här är råkopian och på baksidan står det ”12 Kabinett, flickorna ska tas bort.” De beställde alltså tolv porträtt av sig själva i den stil som fortfarande var populär strax efter kriget. Jag tycker bara så mycket om bilden med mormor, morfar och mina två mostrar – den ena kanske 13 år, den andra 18 år gammal när bilden togs.

2 kommentarer »

  1. Ja, det är en fin bild! Jag känner igen dragen av dina morbröder när jag ser den.

    Kommentar av P-G — februari 7, 2013 @ 7:19 e m | Svara

  2. P-G, jag har en del andra bilder från mormors och mammas album som jag tänkte använda mig av… Även så en del från pappas album, som jag kanske behöver lite hjälp med att datera.
    Jag minns morfar som en så stilig man. Mustaschen, hållningen och hur han pratade med oss barn… Han tog ut hästen från stallet en gång (det måste ha varit sommaren 1957) och alla vi barnbarn (som ville) fick lägga oss ner så att hästen fick gå över oss, eller för den delen stanna med en hov över våra huvuden. Morfar stog där och bara höll i hästen som frustade lite över att behöva finna sig i såna konster.

    Kommentar av allmycke — februari 8, 2013 @ 8:15 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

