Jaha och nu då?

januari 5, 2013

Handskar

Filed under: Loki,Personligt — allmycke @ 3:19 e m

Loki har en alldeles otrolig förmåga att hitta tappade handskar – som han sedan bär hem med högt huvud. Idag hittade han en på baksidan av en 1½ meter hög plogkant utan att ha sett den… Han luktar sig till dem, så hur kan jag neka honom att ta hem dem?

Toy Chest

När vi kom hem ”såg” jag hans leksakslåda med andra ögon. Den har innehållit fyrverkeripjäser, precis det som har tagit ifrån honom en stor del av tilliten till omvärlden. Han blir sakta mindre och mindre rädd av sig – men jag bävar redan för Valborgs…

2 kommentarer »

  1. Har jag berättad om när jag gjorde vår Lusty puckad? När Micke var pojke höll han och kompisarna till och spelade hockey på en plogad isbana ovanför där vi bor. Puckar i massor hoppade över plogkanten och försvann i lössnön. Kan en hund leta kantareller kan de kanske leta puckar, tänkte jag. Visst kunde hon! Hon fick snabbt klart för sig vad jag ville, och sen plockade hon puckar under halvmetertjockt snötäcke. Micke hade en stor låda. Det var bara att gå upp med Lusty när den började bli tom!

    Kommentar av P-G — januari 6, 2013 @ 7:43 f m | Svara

  2. P-G, den historien kände jag inte till. Lusty gick förmodligen in för uppgiften med lust (!) och glädje, som om det var en ny lek.
    Jag förundras ständigt över hundars väderkorn och förmodligen kan vi aldrig någonsin riktigt förstå oss på hur det fungerar. En hund kan springa i full karriär efter ett skoterspår, tvärstanna mitt i steget och vända tillbaka till en fläck kanske 8-10 meter bak efter spåret. Efter en minuts grävande kommer den upp till ytan med ett ben grönt av ålder, en vinge från en fågel eller nåt man helst inte vill veta av…
    Kan undra hur mycket runt oss människor en hund upplever som goda respektive hemska dofter. Naturliga dofter som svett måste höra till den första gruppen – parfym och liknande måste falla i den andra kategorin. Eller så har de förmågan att sortera bort vissa dofter…

    Kommentar av allmycke — januari 6, 2013 @ 11:30 f m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

