Jaha och nu då?

december 9, 2011

Språk

Filed under: Personligt,Underligheter — allmycke @ 8:36 e m

Gårdagens allmänna möte där landstingspolitiker träffade kommunens befolkning var en upplevelse.

Referaten finns i de lokala tidningarna, så jag ska begränsa mig till ett par rent språkliga frågor – bara för att inte bli alltför giftig.

Ett spar. Användes flitigt av den tjänsteman som skulle förklara de olika besparingar eller nedskärningar i service som tjänstemännen har beslutat om, sedan politikerna tog ett staketbeslut för ett antal år sedan.

Det betydde i korthet, att politikerna överlät till tjänstemän att ta de svåra besluten om nedskärningar, inskränkningar eller utplånande av sjukvård Det var alltså på det sättet Landstinget kunde kalla indragningen av mammografi-bussen förra året för ett tjänstemannabeslut .

En störning. En läkare som satt på podiet med Landstingets representanter kallade patienter som kom under jouir-tid ”en störning”… Jag tolkar det som att patienter i det fallet stör jourhavande läkare i mitten av ett TV-program eller när vederbörande i fråga sover. Har jag fel?

Omlastning. Om en patient behöver flyttas från helikoper till en ambulans eller ambulans/ambulans, kallar Landstinget det omlastning… Min morbror Sigurd arbetade i hamnen i Gävle under många år och gjorde nästan inget annat än att lasta om. Men då handlade det om trävaror, kemikalier, frukt och andra döda ting – inte människor.

4 kommentarer »

  1. mkt bra inlägg – retade mig mkt på deras uttryck – ffa läkaren som pratade om människor som blev sjuka på jourtid för störning – vicken människosyn har en sån läkare??? hans ursäkt/försvar sen tycker jag inte var ngt att hänga i granen heller…

    Kommentar av ulrika — december 10, 2011 @ 9:06 f m | Svara

  2. Tack! Jag blir fortfarande förb… när jag tänker på hur de svängde sig med nysvenska, slipade undanflykter och skitprat!

    Kommentar av allmycke — december 10, 2011 @ 10:47 f m | Svara

  3. Börjar tänka på ”Keops pyramid” av Hoola Bandoola band när jag läser ditt inlägg…

    Kommentar av Caroline — december 11, 2011 @ 1:28 e m | Svara

  4. Caroline – Den kopplingen gjorde inte jag – men du har rätt!

    Kommentar av allmycke — december 11, 2011 @ 5:45 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

